نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2934
-
الف
+

برنامه ها و سریال های آی فیلم2 با فرهنگ مردم افغانستان مطابقت دارد/افغانستانی ها اعتماد بیشتری به فلم‌های ایرانی دارند

شماری از شهروندان افغانستان در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم2 از نشرات این کانال تلویزیونی ابراز رضایت کردند.

در هیاهوی تهاجمات فرهنگی در افغانستان و نشرات مبتذل برخی رسانه‌ها، اما شماری از شهروندان می‌گویند که شبکه آی فیلم ۲ نقش سازنده‌ فرهنگی را به دست اجرا گذاشته است.

«تقی حیدری» رئیس مرکز نما رسانه در صحبت با آی فیلم ۲ گفت: با توجه بر اینکه بیشتر مخاطب آی فیلم ۲ مردم افغانستان است و به زبان فارسی دری که زبان خود آنها است، ارتباط برقرار می‌کند، می‌تواند تأثیرات مثبت داشته باشد.

حیدری افزود: ویژگی‌های فرهنگی که در امروز در جمهوری اسلامی ایران موجود است، می‌توانیم در جامعه افغانستان قابل استفاده بدانیم و خود شبکه‌ها می‌تواند ابزاری برای انتقال این فرهنگ‌های ارزشی باشد.

وی پیرامون نشرات مبتذل برخی رسانه‌ها در افغانستان تصریح کرد: جامعه افغانستان یک جامعه مسلمان است و اکثر شهروندان این کشور با نشرات مبتذل برخی رسانه‌ها که با حمایت غرب پخش می‌شود، مخالف هستند و روی همین مورد سریال‌ها و فلم‌های ایرانی از جایگاه بالای کیفی و فرهنگی برخوردار هستند و تمام معیار‌های ارزشی و اسلامی در این سریال‌ها موجود است.

رئیس نما رسانه با بیان اینکه سریال‌ها و فلم‌های ایرانی بیشتر مورد استقبال افغانستانی‌ها قرار می‌گیرد، اظهار داشت: ما در نما رسانه، سینما خانواده داریم و روزهای جمعه برای خانواده‌ها فلم پخش می‌کنیم، در حالیکه همه نوع فلم امریکایی، اروپایی و ایرانی در این سینما به نمایش گذاشته می‌شود، اما فلم‌های ایرانی بیشتر مخاطب دارد، زیرا مردم ما بالای این فلم‌ها اعتماد بیشتری دارند که این خود می‌تواند تأثیرات مثبتی را رونما کند.

وی تأکید کرد: آی فیلم ۲ باید زبان و فرهنگ بومی خود افغانستان را انعکاس بدهند که این می‌تواند نقطه وصلی با جامعه افغانستان شود.

«زهرا» دختر خردسال افغانستانی در صحبت با آی فیلم ۲ گفت: شبکه جهانی آی فیلم ۲ برنامه‌های خوب و موثری را به دست نشر می‌سپارد و ما می‌توانیم موضوعات مثبت را از آنها بیاموزیم.

وی افزود: فعالیت افغان‌ها در شبکه آی فیلم ۲ نمونه‌ای خوبی از اتحاد بین کشورهای افغانستان و ایران است که پیام همدلی را به همراه دارد.

این شهروند افغانستانی تأکید کرد: برنامه‌ها، فلم‌ها و سریال‌های که از دریچه آی فیلم ۲ نشر می‌شود، می‌تواند در مقابل سریال‌های غیر اسلامی، ذهنیت شهروندان افغانستان را به سمت خود جلب کند.

در همین حال «سید حسین علوی» خبرنگار افغانستانی به آی فیلم ۲ گفت: شبکه آی فیلم ۲ یک رسانه معیاری است و برنامه‌ها و سریال‌های که از دریچه این شبکه به نشر می‌رسد، مطابق با فرهنگ، ارزش‌ها و دین ما می‌باشد.

علوی با اظهار امیدواری به گسترش دوستی بین افغانستان و ایران، افزود: سریال‌ها و فلم‌های ایرانی دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشد و با جامعه افغانستان و دین مقدس اسلام تطابق دارند.

وی تصریح کرد: سریال‌ها و فلم‌های ترکی که اکنون از طریق برخی رسانه‌های افغانستان به نمایش گذاشته می‌شود، بیشتر جنبه منفی به همراه دارد و می‌تواند نقش تخریب کننده‌ای را در جامعه و خانواده‌ها بازی کند.

این خبرنگار افغانستانی اظهار داشت: با توجه به تهاجمات فرهنگی موجود در افغانستان، آغاز نشرات آی فیلم۲ و داشته‌های این شبکه می‌تواند جاگزین خوبی برای سریال‌های ترکی و غربی باشد.

«عاطفه مقدم» فعال فرهنگی و اجتماعی در گفت‌وگو با آی فیلم ۲ گفت: سریال‌ها و فلم‌های ایرانی بیشتر با فرهنگ و عنعنات و دین ما نزدیک است و با توجه به مشترکاتی که بین دو کشور وجود دارد، ما می‌توانیم از نکات مثبت آنها، موضوعات خوبی را بیامویم.

مقدم افزود: یکی از دلایلی که افغان‌ها و ایرانی‌ها از هم دور هستند، شناخت کم از یکدیگر است و به هر اندازه‌ای که ما نشرات داشته باشیم و سریال‌ها و فیلم‌ها را تماشا کنیم، سوءتفاهات رفع شده و ما بیشتر به هم نزدیک خواهیم شد.

وی با بیان اینکه نشرات آی فیلم ۲ و امثال آن می‌تواند ذهنیت‌های منفی‌ای که افغان‌ها نسبت به ایرانی‌ها و یا ایرانی‌ها نسبت به افغان‌ها دارند را به مثبت تبدیل کند، تأکید کرد که مردم افغانستان باید از نشرات این شبکه حمایت کنند.

در همین حال «علی‌رضا مظفری» دانشجوی افغانستانی در گفت‌وگو با آی فیلم ۲ گفت: در حال حاضر بیشتر رسانه‌ها با نشر سریال‌های مبتذل، نقش تخریب کننده‌ای را بازی می‌کند، اما آی فیلم ۲ نقش سازنده‌ای را برای رشد فرهنگ مشترک ما به دست اجرا گذاشته است.

مظفری تأکید کرد که آی فیلم ۲ باید برنامه‌هایی را پیرامون جوانان، دانشجویان و رشد فرهنگ مشترک افغانستان و ایران روی دست بگیرد.

گزارش از سید الیاس احمدی

نظر شما
ارسال نظر